![Robloxilla tehtyn virtuaalimaailman vesiliukumäki](https://lennatin.fi/wp-content/uploads/2024/05/Screenshot-2024-04-17-at-08-19-27-IMG_0321.webp-WEBP-kuva-1920-×-1080-kuvapistetta-—-Pienennetty-67-alkuperaisesta.png)
Roblox tapahtuma-alustana
Kokeilu: 20 viitasaarelaista nuorta suunnitteli Roblox-studion avulla oman virtuaalimaailman, jota kokeiltiin tapahtuma-alustana Toisinnäkemisen festivaalin pop up -tapahtumassa. Virtuaalinen tapahtuma-alusta mahdollistaa osallistumisen mistä päin maailmaa tahansa ja antaa nuorille heille ominaisen tavan osallistua tapahtumiin.
Katso esittelyvideo nuorten tekemästä Roblox-maailmasta
Kuuntele Minna Lenon ja Mirva Jäntin podcast
Ketkä kokeili: Toisinnäkemisen festivaali ja 20 viitasaarelaista nuorta
Kokeilun merkitys elinvoimaan ja osallisuuteen:
- 20 nuoren osallistuminen yhteisen virtuaalikokemuksen rakentamiseen on iso osoitus osallisuudesta. Tämän tyyppistä tekemistä nuoret kaipaavat enemmän!
- keskeistä nuorille oli, että aikuinen/aikuiset näkivät heidän tekemisensä ja osaamisensa ja he saivat siitä positiivista palautetta
- tieto alustojen käyttömahdollisuuksista tuli nuorilta
- viitasaarella kasvoi kokeilun myötä osaaminen virtuaalitapahtumien järjestämiseen
- aikuisten osaaminen ja ymmärrys Robloxin hyödyntämismahdollisuuksista kasvoi
- Robloxissa voi järjestää tapahtumia jatkossakin ja ne ovat paikkariippumaton liiketoimintamahdollisuus maaseudulle
- kansainvälisyys automaattisesti alustan sisällä, mikä on iso hyödyntämismahdolisuus
- Robloxiin voidaan viedä viitasaarelaisia tuotteita, maamerkkejä tms., jolloin tietoisuus niistä nuorten keskuudessa voi kasvaa
- Kokeilun myötä selvisi, että Robloxin sisällä nuorilla on omia yrityksiä, joten se on mainio kanava myös yrittäjyyskasvatukseen