Pienikin suunnittelu nostaa markkinoinnin tasoa paljon. Kun pohjatyön tekee kerralla, on yksittäisten markkinointitekojen toteutus arjen keskellä systemaattisempaa ja helpompaa. Vaikka suunnitelmien ja pohjien toteutuksessa on tekemistä, isompi kertarutistus hyödyttää valtavasti pitkällä aikavälillä. Koska aika ei riitä kaikkeen mahdolliseen, on priorisoinnilla myös ratkaiseva merkitys markkinoinnin onnistumisessa. Markkinoinnin priorisointi onnistuu omien tavoitteiden ja asiakasymmärryksen pohjalta, sekä valitsemalla omalle yritykselle sopivimmat keinot ja keskittymällä niihin.

Seuraavilla kikoilla ja työkaluilla pääset markkinoinnissa seuraavalle tasolle:

 

  1. Määrittele markkinoinnin päälinjat

Kirjaa tai konkretisoi kuvien avulla markkinoinnin päälinjat. Käytä päälinjojen määrittämisessä apuna seuraavia kysymyksiä:

  • Tavoitteet: Mihin markkinoinnilla pyritään?
  • Kohderyhmät: Kenelle markkinoit?
  • Ydinviestit: Mikä on tärkein viesti, jonka haluat jäävän asiakkaalle mieleen?
  • Viestinnän sävy: Miten yrityksesi puhuu? Miltä se kuulostaa?
  • Visuaalinen ilme: Miltä yrityksesi näyttää? Huomioi esim. fontit, värit, logo, kuvat ja graafiset elementit.
  • Kanavat: Missä kanavissa markkinoit? Huomioi esim. verkkosivut ja sosiaalinen media.
  • Teemat: Mistä teemoista tuotat markkinointisisältöjä?
  • Mittarit: Miten mittaat markkinoinnin onnistumista?
  • Resurssit ja organisointi: Millaisia ajallisia ja taloudellisia resursseja sinulla on markkinoinnin toteutukseen?

Yhtenäinen linja markkinoinnissa vahvistaa tunnettuutta, mieleenpainuvuutta ja erottuvuutta.

 

  1. Suunnittele markkinoinnin toimenpiteet vuosikellon avulla

Suunnittele ja aikatauluta vuoden tärkeimmät tapahtumat ja markkinoinnin toimenpiteet vuosikelloon. Esimerkiksi Cloqqa on maksuton työkalu vuosikellon tekemiseen.

 

  1. Tee julkaisusuunnitelma

Määrittele julkaisusuunnitelman avulla mitä, missä ja milloin erilaisia sisältöjä julkaistaan. Julkaisusuunnitelman voi tehdä esimerkiksi Exceliin.

Julkaisusuunnitelma exceltaulukossa kertoo mitä julkaistaan, milloin ja missä kanavassa

  1. Tuota sisältöä valmiiden pohjien avulla

Luo valmiiden julkaisupohjien avulla tyylikästä sisältöä. Ota käyttään esimerkiksi Canva, muokkaa sen valmiita pohjia oman brändin näköisiksi, lisää sisällöt ja voilà!

 

  1. Aloita markkinointi

 Tekemään oppii vain harjoittelemalla: lähde rohkeasti kokeilemaan ja viilaa matkalla!

 

Teksti pohjautuu Männikkömetsä Oy:n Aapeli Tourusen ja Joonas Haggrenin pitämään ”Työkalut ja kikat markkinoinnin tason nostamiseen” –työpajaan, joka pidettiin 23.5.2022 Digikeskuksessa.